קייטנת קיץ בבית החם

לא סתם עוד קייטנת קיץ

הקיץ הגיע ומבשר על התקופה הכי אהובה אצל רוב הילדים – תקופת חופש הגדול .רוב הילדים מצפים בהתרגשות להגעת החופש הגדול, פרק זמן בו יוכלו לנסוע, לטייל וליהנות ביחד עם בני משפחתם .אבל להרבה ילדים זו תקופה לא כל כך נעימה.

שליש מהילדים בארץ נמצאים מתחת לקו העוני, זה אומר שאחד מתוך שלשה ילדים בישראל ומשפחותם סביר להניח שאין להם אמצעים לנסוע לבתי מלון, לרכוש כרטיסים לפארקים או כניסות לאטרקציות. אותם משפחות במצוקה גם לא יכולות אפילו להדליק מזגן בבית בחום של הקיץ בגלל שאין בידם לשלם על החשמל (או שאין בכלל מזגן!) ולא מסוגלים להגיש ארוחות חמות לילדיהם שנשארים בבית חסרי כל

.ארגון יד עזרא ושולמית בא לקראת אותם משפחות נזקקות שילדיהם במסגרת הבית החם, ופותח קייטנה מיוחדת עבורם במקום להישאר בבית ללא משענת או להסתובב ברחובות, עשרות ילדים יתומים או ממשפחות קשות יום מגיעים מדי יום לקייטנה של יד עזרא ושולמית ונהנים מארוחת בוקר עשירה וטעימה, ארוחת צהריים חמה ומזינה ושלל אטרקציות.

בריאות הנפש והגוף

ישנם הרבה סיבות שמוכיחות שקייטנת הקיץ של יד עזרא ושולמית אינה רק סתם עוד קייטנה, אלא הצלת נפשות ממש .הילדים שמשתתפים בקייטנה של יד עזרא ושולמית מגיעים מבתים הרוסים וממשפחות בעייתיות מסיבות כאלה או אחרות .השהייה בסביבה כזאת במשך כל חופשת הקיץ מזיקה לילדים גם מבחינה רגשית ופסיכולוגית וגם מבחינה פיזית.

ילדים אלה שנשארים בבית כזה לא מקבלים מענה לצרכים הכי בסיסיים של הגוף שלהם. לא מקבלים אוכל מזין, חיים מפרוסות לחם יבשות ומים מהברז. תופעה זו יכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בבריאות שלהם מחוסר ויטמינים ומינרלים ולהזיק להתפתחות הגוף והמוח שלהם. הרבה פעמים הילדים האלה נשארים בבית שבו אחד או שתי ההורים לא מתפקדים בגלל מחלה בגוף או בנפש.

לכן, הילדים האלה נחשפים למקרים של דיכאון, אלימות ו/או התעללות, ועלולים לפתח טראומות ונזקים פסיכולוגיים אורכי טווח. ילדים שאין להם בית חזק ושמור נאלצים לבלות ולהעביר את הזמן ברחובות ילד שמסתובב ברחובות חשוף לאין ספור סכנות כגון אלימות, תאונות, דריסות, התעללויות, סמים וכו…

במשך חופשת הקיץ, שבוע לפני תחילת הקייטנה בבית החם, אחת הבנות סיפרה שאחיה כמעט נדרס בכביש. זוהי משפחה שבה האhמא לא מתפקדת עקב דיכאון וכל מיני בעיות, ועם עיניים כמעט עצומות וללא הבעת פנים האhמא סיפרה למנהלת הבית החם: “לא היה לי כuח להישאר איתם בבית, אז שלחתי אותם לרחוב..”. מדובר בילדים קטנים שהאחות הגדולה סך הכל בת 8! אחרי האירוע המדריכות המקצועיות שלנו הוסיפו שעות עם הילדים כדי לנסות להפחית את הכאב ואת הטראומה שלהם. האhמא גם מקבלת תמיכה וטיפולים ע”י הארגון.

ילד שנשאר בבית במשך כל חופשת הקיץ ולא יוצא, לא מבלה ולא מתרפה משנת לימודים קשה, לא מסוגל לחזור לכיתה בתחילת שנה ולהתרכז כמו שצריך בלימודים בנוסף, בהרבה מקרים כשהילדים חוזרים מהחופש הגדול המורים/גננות שואלים אותם מה עשו בחופש, לאן נסעו וכו, כולם עונים שמחים לאן טיילו ומה עשו עם המשפחה והילד שנשאר בבית מתבייש שאין לו מה לספר והוא מתחיל להרגיש שלא שייך לכיתה וללימודים ואין לו חשק להשקיע וללמוד.

מקרה כזה של בושה עלול להזיק לילד לא רק מבחינה לימודית אלא גם מבחינה חברתית עם השלכות רבות על העתיד שלו.

מבט יותר עמוק

.המדריכות והמטפלות האלופות שלנו בבית החם מנצלות כל הזדמנות לראות ולשים לב לכל הפרטים של הילדים כדי שיוכלו לסייע להם בכל מה שהם צריכים בדרך כלל הילדים מגיעים ישר מבית הספר לבית החם, איפה שהם מקבלים ארוחה חמה, עזרה בשיעורי בית, טיפולים וכו. לכן, רוב הילדים מגיעים עם תלבושת של בית הספר.

מאידך, הילדים מגיעים לקייטנת הקיץ בבוקר בלי תלבושות, אז זו הזדמנות לראות את בגדי ה”לאחר הצהריים” שלהם. המדריכות מספרות שיש ילדים שמגיעים לקייטנה עם אותה חולצה כל השבוע, ובמקרים יותר קיצוניים יש ילדים שכבר שנתיים לובשים את אותם בגדים, שבהתחלה היו קצת רחבות ואחרי שנתיים המידה כבר לא מתאימה בכלל והבגדים במצב מזעזע. המדריכות שלנו לקחו את הילדים האלה לחנויות וקנו להם בגדים חדשים שמתאימים למידות ולצרכים שלהם.

השתתפות של ילד יתום או ממשפחה נזקקת בקייטנה של יד עזרא ושולמית הינה חשובה ביותר .ויכולה להשפיע עליו לטובה לאורך כל חייו !הקייטנה יכולה להציל אותו מסביבה מזיקה ומחוויות שעלולות לגרום לו צער ונזקים בלתי הפיכים.

אמץ ילד נזקק לקייטנה והצל לו את החיים